Skip to content

Joc: Paşi spre viitor

by Raluca Mosora on 4 January, 2012

joc de dezvoltare emotionalaCând ne imaginăm viitorul, ne gândim de fapt la propriile dorinţe şi idealuri. Pentru unii viitorul este vag şi indefinit, ca o nebuloasă în care orice este posibil. Pentru alţii însă viitorul este locul în care planurile lor se vor materializa. Jocul pe care ţi-l propun îl ajută pe copilul tău să îşi creeze o imagine cât mai clară a ceea ce îşi doreşte să fie în viitor. Această imagine poate deveni forţa călăuzitoare care îl va îndrepta spre realizarea dorințelor sale.

Vârsta potrivită: peste 10 ani

Materiale necesare: 4 coli de hârtie, creioane colorate

Ce trebuie făcut:

  • Spune-i copilului tău că jocul pe care-l veţi face este asemeni unei călătorii în viitor. Într-o atmosferă relaxantă, roagă-l să îşi imagineze cum ar vrea să arate el la 25 de ani. Pentru a-şi crea o reprezentare cât mai clară a lui în viitor, invită-l să deseneze pe hârtie această imagine.
  • După ce şi-a conturat felul în care va arăta, întreabă-l cum crede că va fi viaţa lui atunci: unde va trăi, ce anume va lucra, ce hobbyuri va avea, cum va arăta familia lui, ce persoane vor fi în jurul lui. Invită-l să îşi imagineze cum va fi o zi obişnuită din viaţa lui. Încurajează-l să îşi construiască o imagine cât mai detaliată a lui în viitor. Încearcă să nu îl conduci tu spre o direcţie anume, ci lasă-l pe el să aleagă liber ce, unde, şi cum ar vrea să fie. Întreabă-l cât este de mulţumit de felul în care şi-a imaginat că va fi. Dacă este un aspect care îl nemulţumeşte, ajută-l să îl corecteze, astfel încât până la urmă să rezulte o imagine de care este complet mulţumit.
  • După ce se termină acest exerciţiu de imaginaţie, propune-i copilului să înceapă chiar acum să se pregătească pentru viitor. Oferă-i trei coli de hârtie: pe prima roagă-l să scrie în partea de sus meseria pe care vrea să o aibă la 25 de ani. Pe cea de-a doua, spune-i să scrie în partea de sus cum va arăta el din punct de vedere fizic, iar pe ultima roagă-l să scrie ce realizări importante va avea atunci, spre exemplu: “voi şti să cânt la chitară foarte bine, şi voi fi într-o trupă de muzică”.
  • Alege prima hârtie, pe care a scris meseria lui la 25 de ani. Spune-i că pentru a ajunge să facă respectiva meserie trebuie să se pregătească din timp. Roagă-l să-şi imagineze că în josul foii este momentul prezent, şi în partea de sus este viitorul. El va trebui să scrie în spaţiul gol ce paşi trebuie să facă pentru a ajunge să aibă respectiva meserie. Paşii nu trebuiesc scrişi neapărat într-o ordine anume. Spre exemplu, un copil poate începe de la mijlocul foii, unde scrie: “să intru la facultatea de ingineri”. Mai jos, poate adăuga: “să intru la liceu, profil mate-info”. Mai jos, scrie: “să învăţ mai bine la matematică”. Deasupra propoziţiei “să intru la facultate”, poate scrie: “să fac multe invenţii”. Mai sus poate fi: “să vorbesc cu un profesor despre invenţiile mele”.
  • Ajută-l pe copil să îşi facă o planificare cât mai detaliată a paşilor pe care trebuie să îi urmeze pentru a ajunge la propoziţia cea mai de sus. Procedează la fel şi cu următoarele două foi.
  • Dacă copilul nu îşi imaginează prea mulţi paşi pentru atingerea scopului, poţi să îl ajuţi cu întrebări de tipul: “ce trebuie să faci ca să intri la liceul de mate-info?” Astfel, din aproape în aproape, se poate crea o planificare a viitorului.
  • Indiferent cât de detaliaţi sau nu sunt paşii spre viitor, mulţumeşte-i copilului pentru implicarea lui în acest joc.

Bine de ştiut:

  • Chiar dacă imaginea din viitor creată de copil este prea îndrăzneaţă, nu incerca să îl faci să renunţe la ea. Până la urmă, fiecare copil are dreptul să viseze şi să îşi imagineze viitorul aşa cum vrea el, fără să se întrebe de la început cât de realizabil este. Dacă noi îi transmitem mesajul că nu se poate să îşi atingă visele, oricât de îndrăzneţe sunt ele, el poate fi foarte dezamăgit.
  • În etapa în care copilul planifică pas cu pas ce are de făcut, el de fapt învaţă să îşi creeze o strategie de viitor. În timp, această strategie poate fi modificată, îmbogățită, chiar re-gândită. Spune-i copilului că oricând poate să modifice pașii la care s-a gândit acum.
  • Acest joc de dezvoltare emoţională poate fi folosit şi pentru adolescenţi sau studenţi ca o metodă de orientare a carierei. În acest caz, este important ca imaginea construită în viitor să fie realistă, pentru că altfel adolescentul nu se va motiva să o atingă. De asemenea, adolescenţii au o nevoie mai mare de a construi planuri concrete, realiste, posibil de atins, aşadar etapa de planificare trebuie să fie mai detaliată.

Prin măreția lor, visele par mereu îndepărtate. Însă din momentul în care întrevedem o cale de a ajunge la ele, prindem curajul de a le transforma în realitate.

(Sursa foto)

Recomandă:
Articol din categoria
Ora de joacă

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.