Skip to content

5 Greşeli pe care le faci când înveţi

by Raluca Drăghici on 11 decembrie, 2014

5809258307_c472cd72b7_zÎţi prezint următorul scenariu clişeu: în noaptea de dinaintea unui examen un student, cu o cană imensă de cafea pe masă, ia în mână cursurile şi un marker și învaţă toată noaptea. Efortul lui intens şi puterea voinţei sunt, bineînţeles, răsplătite cu o notă mare la examen. Oricât de seducător pare acest scenariu, în realitate el promovează unele dintre cele mai ineficiente metode de a învăţa. Hai să subliniem aceste greşeli uzuale, care transformă învăţarea în ceva ineficient şi consumator de timp.

  1. Înveţi totul dintr-o dată. Mulţi cred că, dacă îşi mobilizează voinţa şi atenţia, pot reuşi să înveţe totul dintr-o dată. E ca şi cum ar încerca să devină campioni la haltere antrenându-se în continuu timp de 30 de ore. Însă, asemeni muşchilor, care au nevoie de timp ca să se întărească, şi învăţarea presupune consolidarea în timp a informaţiilor şi a legăturilor dintre acestea. Învăţând totul dintr-o dată obţinem cel mult o cunoaştere fragilă, care va fi uitată imediat ce trece data examenului. De cele mai multe ori facem greşeala de a învăţa totul dintr-o dată pentru că aşteptăm până înainte de examen ca să învăţăm. Ni se pare că, dacă învăţăm cu prea mult timp înainte, vom uita tot până la examen. În realitate însă, cu cât o facem mai din timp, cu atât avem şanse mai mari să ne însuşim informaţiile într-un mod temeinic.
  2. Nu elimini distractorii din jurul tău. Majoritatea copiilor şi studenţilor învaţă cu televizorul aprins pe fundal, îşi verifică între timp telefonul sau mai aruncă câte o privire pe Facebook. Astfel, li se pare că învăţatul este mai plăcut şi durează mai puţin. Micile momente de distragere par nevinovate şi sunt văzute ca pauze de relaxare (în fond, cât durează aruncarea unui ochi la televizor?). În realitate însă, distractorii ne afectează foarte mult atenţia şi ne sabotează în eforturile noastre de a rămâne concentraţi. Fără să ne dăm seama, din cauza acestor distractori, învăţatul devine un proces mult mai lung şi mai greoi decât este normal.
  3. Înveţi când eşti obosit.  Mulţi credem că, printr-un efort de voinţă, vom reuşi să învingem oboseala. Însă aceasta ne împiedică să ne concentrăm, să rămânem atenţi, să procesăm informaţii complexe, să memorăm. Practic, ne împiedică în toate etapele învăţării. În plus, fiind obosiţi, consumăm mult mai mult timp pentru înţelegerea unor informaţii decât am face-o dacă am fi odihniţi şi limpezi la minte.
  4. Pentru a reţine, reciteşti textul de mai multe ori. Este foarte important la începutul învăţării să arunci o privire de ansamblu asupra textului, ca să îţi faci o idee generală. Este de asemenea important să citeşti textul, integral. Însă, dacă vrei să îl reţii, metoda recitirii este pur şi simplu ineficientă. Când recitim un text putem recunoaşte cu uşurinţă ideile şi asta ne dă iluzia că am învăţat. Însă de la recunoaşterea unor idei până la abilitatea de a le reproduce este cale lungă (dacă nu mă crezi, uită-te la un tablou celebru. Faptul că l-ai recunoscut nu înseamnă că îl poţi reproduce). Învăţarea este un proces complex, care include înţelegerea şi exprimarea anumite idei. Recitirea unui text este pur şi simplu insuficientă în învăţare şi în plus, este şi o metodă consumatoare de timp.
  5. Subliniezi textele, pe măsură ce citeşti. Când îţi plimbi mâna peste un text şi ai markerul în mână, ai impresia că îl și înveţi. E ca şi cum, pe măsură ce îţi mişti mâna, îţi şi introduci informaţia în minte. Însă aceasta este doar o iluzie a învăţării. Sublinierea te ajută să extragi ideile principale însă nu este suficientă ca să le reţii. În plus, când reciteşti un text subliniat, s-ar putea să vezi doar aceste idei, fără a le da atenţie şi celor nesubliniate.

Ai recunoscut aceste greşeli la tine sau la copilul tău? Ei bine, află că ele sunt doar puţine dintre greşelile care transformă învăţarea într-un proces greoi şi neplăcut. Pot fi evitate aceste greşeli? Putem să învăţăm şi altfel? Sigur că da! Din păcate însă, nu prea ştim cum. În sistemul nostru educaţional ni se cere să învăţăm fără să ni se spună însă şi cum să o facem. Dacă te-am făcut curios asupra metodelor eficiente de a învăţa, mă bucur: curiozitatea este unul din motoarele învăţării eficiente! 🙂

(Sursa foto)

Articol din categoria:Cafeneaua părinților
7 Comments
  1. ribana permalink

    Si ne dai si 5 solutii salvatoare? 🙂

  2. pai cum sa nu, dar… mai tarziu 😀

  3. dan permalink

    E o aberatie aproape tot ce scrie mai sus. Da ok nu invata toata materia in 24 de h si nu invata cand esti obosit, ceva nou? Da aia cu pixul in mana e chiar aberatie..pune si tu niste solutii ca asa nu mai invat nimic daca respect tot ce scrie mai sus.

    • Hihihi, sunt sigura ca sentimentul de contrarietate pe care il simti acum si golul de informatie pe care il traiesti te vor ajuta sa iti cauti propriile solutii si sa investighezi mai mult pe tema invatarii eficiente. Daca nu gasesti alte solutii, esti liber sa inveti cum vrei 🙂

    • Alena permalink

      Domnule Dan, doar nu te asteptai ca urmand niste strategii contraindicate sa obtii rezultate pozitive…

Trackbacks & Pingbacks

  1. Cele mai eficiente metode de a învăţa (1) | Psiholog pentru copii
  2. Cele mai eficiente metode de a învăţa (1) |

Leave a Reply

Note: XHTML is allowed. Your email address will never be published.